Snön är verkligen borta

Ibland tappar man självförtroendet totalt. Vem är jag att tycka? Vad kan jag? Ju äldre jag blir ju mera insikt om hur lite jag egentligen kan och vet! Men det ju just erfarenheten som har lärt mig det jag vet och erfarenheteten innebär ju även alla misstag jag begått och situationer man har varit tvungen att lösa.

I hästnäringen får vi inte glömma bort de som har hållit på länge, varit framgångsrika på olika sätt och alltså har enorm erfarenhet och kunskap. Vi borde ta dem tillvara och förmedla deras kunskaper till aktiva med häst.
Hur ska vi bäst kunna genomföra det? Något att tänka vidare på.

Har Du kontakt med erfarna personer såsom framgångsrika uppfödare, ryttare, unghästutbildare o.s.v.? Tveka inte att fråga dem för att lära mer eller få bekräftelse. Stämmer dina tankar? Hur ska jag göra? Alltid bra att få råd? Var inte prestigefylld, blyg eller rädd för att göra bort Dig. Det är inte farligt! De flesta kunniga är mycket ödmjuka och oftast får Du en intressant ny kunskap.

Av egen erfarenhet vet jag också att man måste försöka vara realistisk när det gäller de egna hästarna. Det hjälper inte om jag har en fin 3-åring om den inte blir rätt utbildad t.ex. Jag skulle också selektera och sälja unghästarna tidigare. Jag har alltid varit för positiv och negligerat det negativa med mina hästar och om jag födde upp idag skulle jag vara betydligt krassare. Det betyder ju inte att man bryr sig mindre om hästarna bara att man inte får lika mycket pengar för alla!

En uppfödare som blev lite stött på mig sa"att det är ju lätt att tala om vad alla gör för fel" och det fick mig att rannsaka mig själv. Men reflekterar man inte så skapas ju inget nytt och utvecklingen stannar av. Men man får ju inte gnälla utan försöka skapa positiv utveckling av det som inte varit så bra. Så jag fick en tankeställare hur jag uttrycker mig!// Anita


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0